Duit lama koleksi dan Ilmu

Posted: July 27, 2010 in coin | banknote malaya | E-book
Tags: ,

Salam..

Sudah begitu lama aku tidak mencoretkan apa2 jua berita samada pasal ebay atau pasal duit lama di sini . Aku begitu sibuk dengan Projek aku yang masih berjalan di Perlis.Projek masih dalam pembinaan dan belum siap sepenuhnya. Aku rasa hujung tahun  nie baru boleh siap dan boleh diduduki.

Apapun sesetengah orang atau pengumpul duit lama atau baru pasti tidak jemu-jemu untuk mendapatkan duit lama samada duit kertas atau duit syiling. Untuk melengkapkan koleksi yang mereka belum ada. Terdapat juga yang mahu menjual koleksi masing-masing dalam harga yang tinggi.

Keinginan untuk menjual koleksi ini terjadi mungkin mereka mempunyai 2 atau lebih duit lama yang sama dalam simpanan atau untuk mendapatkan hasil jualan yang lumayan. Tidak salah bagi yang berniat demikian tetapi kepada membaca dan pengumpul duit lama ini , tetapi adakah kita cukup mempunyai ilmu mengenai duit lama ini . Ilmu untuk mengenalpasti duit itu samada ia berbaloi dengan jenis , kualiti duit lama dan harga dalam pasaran berbeza-beza.

Nah, ini yang menjadi persoalan nya , kita pasti akan berkata kenapa duit lama aku tidak laku bila dijual , kenapa aku hanya dapat jualkan hanya pada kadar harga yang rendah sedangkan aku beli duit lama itu tinggi pada masa itu.

Oleh yang demikian apa yang aku cuba ceritakan ialah ilmu pasal duit lama ini cukup penting walau anda sudah lama dalam bidang ini . Pengumpul duit kertas atau syiling baru perlu belajar selok belok duit lama samada dari tahun ia dikeluarkan kualiti , jenis dan sebagainya. Ilmu ini boleh dicari melalui buku-buku yang ada di jual di pasaran.

Setakat itu sahaja buat masa ini , aku masih lagi sibuk dengan business online dan offline aku . Sesiapa yang mempuyai blog-blog pasal duit lama atau koleksi yang menarik  boleh le “exchange link” blog masig masing. Cuma tinggalkan komen kat post ini

Sampai  jumpa lagi

Comments
  1. abebest says:

    Abe nak jual COINS PERAK > KING EDWARD VII SYILING ANTIK 1907, 1908 dan 1909 ONE DOLLAR YANG ASLI.

  2. mamat says:

    sy ad syiling yasin 7 gmbr 0rg brdiri pkai cawat. Pegang t0mbak d kri dan kanan.,
    ayah sy sruh buang kn saje……
    Pda sy rugi,,
    klau ad yg brminat,,
    sila email pda sy,,
    atau trus mghubungi sy…..
    D nurmuhammad1161@yahoo.com
    0127623717

  3. SAYA ADERK 3KPING DUIT PERAK LAME KELUARAN ERA BRITISH BERUSIA LBH 100 TAHUN DAN 120 TAHUN….1kping bernilai satu pound sterling dengan latar belakang wajah King Edward VII keluaran 1907,1kping 5sen dengan latar belakang wajah Queen Victoria leluaran 1888 dan 1kping 10sen dengan latar belakang Queen Victoria keluaran 1888..dijamin yang asli,harga termurah xlbh rm1500……..TEL NMBER 012-7831306……

  4. yie says:

    saya ada syiling wali 7 dan syiling yasin 1 gambar 2 ekor merak.warna kuning tembaga..

    sapa berminat sila email dan sebut harga tu ke saidinbinmohad@yahoo.com atau sms ke 017-6372753

  5. Hairol says:

    Salam ,

    Saya sedang buat jualan penghabisan stok dengan harga diskaun di http://www.khaicoinotes.blogspot.com Mari pakat ramai2 kita serbu yea.TQ

  6. barangmistik says:

    salam warahmatullah,
    jika inginkan syiling lama berupa syiling yassin 3,sila kelaman hamba
    baranganmistik.wordpress.com

    w’slm

  7. mamat says:

    sesiapa yang berminat untuk memiliki duit 10 sen thn 1971 dan rm 1 aishah serta beberapa keping note/coin lama leh call 010 7078846……..

  8. muman says:

    mencari note rm1000 1 keping call klu ada 017-2189628

  9. aquew collecter says:

    salam.. saya ade koleksi duit rm50 sign aisyah. dan no siri yang unik tok rm1.
    no siri tersebut :

    * ADP8881880
    * ADF2242222
    * AAX0427077
    * AER4001222
    * DJ5050020 (tok rm5)

    jika berminat atau ade pertanyaan, just email ke antaremail@yahoo.com atau kol
    ke 013-6900731

    *harga boleh runding..

    terima kasih =)

Leave a Reply

