Jual dan beli di ebay

Posted: July 31, 2008 in 1
Tags: , , ,

Salam kepada pengunjung ammbiz weblog’s

Apa yang aku akan share di sini ialah rentetan daripada masa-masa aku dalam perniagaan online terutama di ebay. Aku pernah bermula dari “kosong” dimana aku cuba menjual dan hampir 1/2 tahun aku tidak dapat menjual apa-apa . Tanpa apa-apa pengalaman dan maklumat aku belajar dari kesilapan, dalam menjual dan membeli di ebay.

Sedikit demi sedikit aku belajar dan pada hari nie aku dapat membina cara aku sendiri dalam “hidup” dalam ebay. Semalam aku ada bid dalam ebay . skg aku lebih menumpukan beli dan jual setem malaya dan yang bernilai . Bid aku semalam more on setem dari sabah @ sarawak atau dulu dikenali sebagai borneo . Aku juga tak sangka aku leh”Menang” bid utk 3 jenis setem 50 sen dan 1 dollar.

nie aku postkan photo setem aku tu utk tatapan korang. Setem nie aku bid harga agak tinggi . Semua nya boleh tahan harganya.


So apa pendapat korang tentang bisnes di ebay nie terutamanya pasal setem dan duit lama ? apa kata pendapat yang BERNAS berpeluang memenangi satu setem dalam koleksi aku . Walaupun dia tak mahal tapi a satu setem tahun 1950 dan MNH , maksudnya tidak dicop dan ia masih “fresh” . Lihat seperti scan photo di bawah .

so , apa lagi , meh le kita komen ramai -ramai , Pertandingan akan start 1hb Ogos 2008 tutup ialah pada 7hb Ogos 2008. Pemenang akan dihubungi melalui email .

so apa lagi join le komen .

ikhlas dari

Comments
  1. ammbiz says:

    belum ada yang berminat nak komen ker ?

  2. msaifuln says:

    Salam..

    Saya lebih tumpukan kepada banknote.. projek akan datang sampul surat hari pertama dan coin..

  3. yus says:

    salam, saya berminat nak bertukar atau jual beli setem.
    Bagaimana caranya ?

  4. ammbiz says:

    yus,

    berminat untuk jual beli dengan saya atau berminat utk belaja jual beli di ebay ,, kalau berminat utk bertukar atau beli ngan saya leh ke http://www.ammbiz.com

  5. taqi says:

    cmne nk thu harga setem? brp haga setem melaya kt ats tu? sy ad satu..

  6. taqi says:

    nak jual kt mane setem lame? pejbt pos, muzium tau mane2 agensi ad x yang nk beli?

  7. ammbiz says:

    taqi,

    harga setem boleh dikenali melalui catalog setem , seperti keluaran Steven Tan 2009 nyer der dijual di pertama kompleks .

    setem leh dijual di ebay … lain2 tempat seperti di kedai 2 setem . byk di KL & Penang

  8. taqi says:

    setem malaya pahang tu brp nilai ny? setem tu dalam 60 tau 70 thn lps kn?

  9. ammbiz says:

    salam taqi ,

    setem pahang tu dalam tahun 1950-1960 , setem scot . nilainya tak tinggi sgt rm 50 < cam tu .

  10. Azam says:

    saudara, saya punyai beberapa setem lama yang ingin saya jual. Mana nak tahu mengenai nilai setem2 tersebut. TQ

  11. ammbiz says:

    salam azam,

    Nilai setem nie agak subjective , tapi boleh tengok di catalog setem keluaran terbaru Steven Tan , nilai setem selalunya org jual rendah sikit dari catalog tu , itu bergantung kepada kualiti setem azam.

    terima kasih kerana masuk blog saya .

  12. Dusk says:

    Salam,

    catalog setem , seperti keluaran Steven Tan 2009 ada dijual di pertama kompleks.

    …tingkat berapa? nama kedai tu apa?

    setem leh dijual di ebay … lain2 tempat seperti di kedai 2 setem . byk di KL & Penang.

    ..boleh bagi satu nama dan alamat kedai yang nak beli setem di KL..kat kompleks pertama ada ke?

  13. fnd says:

    assalammualaikum. saya selalu gak masuk blog saudara ni. pasal minat baca pasal setem. rasanya saya boleh borak lama dengan saudara ni. hehe. dulu masa saya bersekolah saya ada simpan koleksi setem malaya macam milik saudara tu tapi malangnya dah hilang. rugi betul. maklumlah bila dah masuk menengah ingat setem ni untuk budak-budak je. langsung berhenti. dah kerja baru mula semula.

    setem saya lebih kepada setem mint baru malaysia. ada gak koleksi setem luar negara. seperti olimpik. macam ada kepuasan simpan benda ni. bila ada masa terluang selalu dibelek-belek. macam mana saya boleh dapatkan contact. maksudkan saya macam teman untuk bertukar-tukar setem. setem negara kita dengan setem negara mereka. saya rasa boleh dapat murah sikit kot dari beli dari ebay. sebagai contoh, saya perkenan satu keluaran setem dari indonesia keluaran tahun 2008. 50 tahun hubungan indonesia jepun. cantik setem tu. saya cuba nak beli dari web indonesia post tapi tak ada lak ruang jual beli. kat ebay mahal saya tengok. ada cadangan macam mana saya boleh dapatkan setem ni?

    buat masa ni belum terlintas di hati saya untuk menjadikan setem sebagai barang komoditi. lebih kepada hobi. ya hobi yang mungkin satu hari nanti boleh diturunkan kepada anak saya. tapi tak taulah di masa hadapan. ada juga terfikir nak meniaga setem ni.

    saya harap saudara dapat menjawab soalan saya ini. saya perhatikan kebayakan setem ni dikepilkan kertas hitam. mengapa yea? dan adakah ianya digamkan atas kertas hitam? tak rosak ke buat macam tu?

    thanks

  14. din says:

    saya ada stem malaya melaka,johor..stem pesekutuaan tanah meleyu1958..berapa nilai stem tesebut.

  15. wany says:

    Asskm, saya ada koleksi setem lama. Kalau berminat boleh email kat callienbrooke@yahoo.com.my

  16. ARIFFIN JAAFAR says:

    Saya baru saja tatu tentang blog ini, dan ia amat baik bagi peminat-peminat setem.

    Perniagaan yg pihak tuan jalankan satu usaha yg baik kerana ia dapat mengembangkan satu perniagaan bentuk baru bagi peminat setem mencari dan menjual setem mereka kepada yg berminat.

    Dengan tidak disedari ia dapat menbantu peminat setem menjadi seorang peniaga dan menambah kenalan.

    Di samping menjadi blog perbincangan peminat-peminat setem di Malaysia dan boleh juga menjadi tempat rujukan kepada mereka yg baru berminat mengumpul setem.

    • ammbiz says:

      salam ariffin ,

      Makasih atas pendapat anda. Ada yang sudah menjalankan perniagaan ini tapi diorang tak nak share dan makan sorang. Pentingnya saya nak share apa yang saya buat skg.. untuk visitor boleh follow.

  17. nurazzah8 says:

    salam bro,
    baru berkunjung ke sini. Sangat informatif. Saya juga ingin tahu di kedai mana di Pertama Kompleks tu ada jual katalog Steven Tan 2007???

    Baru-baru ini saya pulang ke kampung. Saya memang tahu ayah saya (sudah berumur 85 tahun) suka mengumpul setem semasa beliau muda…baru-baru ini rumah ayah telah dimasuki pencuri, maka bertaburan lah khazanah-khazanah lama simpanan beliau… ibu menyuruh saya mengemas dan mengumpulkan semula semua. Disebabkan ayah sudah uzur maka ayah turunkan semua setem-setem hasil minat beliau kepada saya… setem-setem tersebut saya lihat dated back to before merdeka lagi…. kerana beliau dahulu ramai pen-pal dari serata dunia. dan juga sampul surat-sampul surat hari pertama sejak dari zaman merdeka lagi…

    minat beliau juga dikongsi oleh 2 orang anak saya…
    Oleh itu saya ingin mendapat catalog tersebut sebagai panduan….
    harap dapat menolong.
    terimakasih.
    nurazzah8

    • ammbiz says:

      Salam ,

      Boleh apa salahnya , boleh dapatkan katalog nie di International Stamps & coin Sdn bhd , 2.4 & 2.5 Pertama Kompleks , 2nd Floor , Jalan Tuanku Abdul Rahman , 50100 Kuala Lumpur , malaysia. tel 03-2696373 .. try le telepon , kot2 massih leh guna lagi. Semoga pupuk minat mengumpul setem nie sampai dewasa dan ia boleh menjana pendapatan. macam boleh jual setem yg berharga rm10 menjadi 500 rm . :)

  18. Shay_Jr says:

    boss..betul ker setem yg ader cop tarikh dengan jelas berharga tinggi?
    lagi satu..setem malaysia lama ngan setem luar negeri lama beza harga ker?

    • ammbiz says:

      tidak.. setem yg tak dak cop @mint lebih tinggi nilainya. Ia bergantung kepada lagi lama setem itu lagi tinggi nilainya. Ia ada nilai tersendiri mengikut negara masing2.

  19. Shay_Jr says:

    dulu ader tiga buku setem..bulan lepas balik kampung carik balik cuma jumpa satu jer. frust tol..buku koleksi setem malaysia plak tuh yang hilang..
    rasa nak jual semua setem yang ader…nanti aku mail koleksi yang aku ade..tolong taksirkan nilai setem tu boleh?

  20. Gina says:

    Bolehkah saya tanya, di Pulau Pinang di manakah saya boleh jual setem saya? Bagaimanakah saya tahu berapakah harga yang boleh saya jual?

  21. arifah says:

    salam,

    bg fnd said…rasanya kita serupa. selama ni saya tercari2 rakan yang sama minat kumpul setem dan ingin bertukar2 setem yang ada. saya ada koleksi setem lama dan baru…. so sesiapa yang berminat utk kita bertukar-tukar setem, boleh contact saya di arifah.hadi@gmail.com

    sini saya ada jumpa site utk exchange setem dari pelbagai negara…x pernah try lg…sbb baru je jumpa ni…

    http://stamplisting.com/viewscat.asp?id=10006

    http://www.geocities.com/mdrolet666/index.htm

    • ammbiz says:

      salam arifah,

      Terima kasih kerna sempat meluangkan masa berkunjung ke ammbiz . Saya pun ingin meluaskan minat saya dalam kumpul setem nie . Saya minat mengumpul setem nie dan jika ada yg sama saya jual di ebay jer . Saya ada setem kebanyakkan setem malaya dan Malaysia . Ok gak .. kalau leh bertukar2 setem nie .. :)

  22. arifah says:

    Salam ambizz,

    menarik ni….saya ni byk koleksi setem…kebetulan plak disokong oleh mak ayah yang keje goverment… so diorg la selalu bawak balik…sekarang dua2 dah bersara…terpaksa la cari sendiri…bab tukar2 ni best ni…..saya yg lama2 sgt tu takde la…saya kumpul since 1987….

    jom kita tukar-tukar setem. kalau ambizz dpt contact ke email pun bagus jugak…kebetulan terluang…ni yg bleh search pasal setem ni…idak…tak terkejo….

    wassalam

  23. izat says:

    sy ada setem lama2 tp x tahu mcm mana nak jual n beli?blh tnjuk kan cr?

  24. rafiq says:

    assalamualaikum, bleh tak ajar cara2 nak beli di ebay gna paypal?

  25. jazac says:

    saya benar2 berminat nak jual setem lama saya..ni no tel saya,0138191201.saya dari sibu sarawak..saya nak tau pasal jualan melalui e-bay ni.mesej saya saja pasal jualan ni..

  26. bagi mudah,nilai sekeping setem lebih mahal jika pernah dicop dan pernah beberapa kali berpindah milik

  27. arsue787 says:

    salam ammbiz,

    menarik la blog nie.
    saya pun ada beberapa setem lama teringin jugak nak jual.
    nak try jual kat ebay. tp tak tau nak latak nilai berapa utk setem2 tuh.
    kalau saya email kan setem2 tuk kat saudara blh tak?
    blh x saudara nilai kan harga nye.

    thanks!!

  28. arsue787 says:

    ok thanks ammbiz..

    saya dh email kan setem2 tu..

  29. arsue787 says:

    ammbiz,
    selain kat ebay, kt mane lg blh jual setem2 nie ek???

  30. tunbegia says:

    sungguh menarik tentang setem,

    salamm,

  31. Arleena says:

    Salam.

    Ibu saya mempunyai koleksi2 setem lama dari pelbagai negara termasuk Malaysia sendiri. Ibu saya berminat untuk menjual sebahagian koleksi setem2 beliau. Jadi, ibu saya meminta bantuan saya untuk meneruskan niat tersebut.So apa tindakan saya seterusnya? Bagaimana saya boleh tahu nilai2 bagi setiap setem yg ibu saya ingin jual? Boleh tak ammbiz tolong reply jawapan pada email saya.

    Terima kasih.

  32. Redzuan says:

    Assalammualaikum…abang ammbiz..sy nie bukanlah tahu sangat pasal setem nie..mmg x tahu pon…tp bapa saya mempunyai kolksi setm yang bleh tahan banyaknya..penuh satu buku setem tue…tapi bapa saya tak tau camne nak urusniaga setem-stem tue…bleh x saya belajar dari abang…nanti saya akan cuba uplodekan gambar2 setem tue dalam friendster atau facebooks saya..dan saya minta abang bagi pendapat mengenai setem2 tue…kalu abang nak tahu lg pasal setem2 tue abang boleh call saya 0193970252 – Redzuan

  33. adif says:

    Salam.

    Saya mempunyai satu setem hologram KLCC.Sangat cantik.Dibuat menggunakan kaedah ‘Hot Foiling’ iaitu suatu proses menggabungkan haba dan tekanan tinggi.Semsa dijual berharga RM5.Saya akan jual kepada individu yang mebuat tawaran yang tinggi.etem in dicetak terhad. Sila hubungi ssaya.0123282932.

  34. fazrill says:

    salam..caner nk buat busnes kat ebay nie..sbb sy ada coin lama island of sumatra
    thn 1804..

  35. hyz says:

    sy nak jual stem dr thun 60 an ..stem malaysia..macam mana nak jual ea?tp quality stem xbape bgs sgt..how??hehehe

  36. fiza says:

    kat mana nk dapatkan kilang setem??

  37. fiza says:

    bagaimana proses membuat setem itu terjadi??

  38. shah says:

    salam..
    saya ada setem malaya selangor 4 sen pun tak de chop..fresh g… tinggi ke nilai dia..

  39. nurul aslah says:

    salam abg…

    just nak bagi tahu,,
    zaman sy kcik2 dulu sy ada hobi kumpul setem and smpul surat hari pertama…
    tp skrg dah x berminat lg…
    jadi sy klu boleh nak jual jer sumer setem tu….
    tp mcm mn yer…harganya plak mcm mn??

  40. darumi says:

    saya mempunyai setem lama tarikh 1918, gambar raja british, kalau nak jual berapa harganya dan bagaimana.

  41. mohd raffiq says:

    sy nak jual stem ni>>mana nk jual kat johor..ade kedai nk track in setem2 ni tak?

  42. rakmatulla says:

    saya nak jual 1 buku stem dimana saya boleh stem lama di KL

  43. rakmatulla says:

    sesipa yang berminat beli stem lama bolehy hubungi saya rakmat di 0173783037

  44. Dean says:

    sye seorg plajar ipta, dan mempunyai4 keping stem lamer luar negara… ader sesiape boleh memberi cadangan untuk sye..
    1.Locomotive USA 1870 2c(mmg lamer,atuk syer punyer)
    2.EISENHOWER USA 6c
    3.White house of USA
    , komisen akan diberikan kepada sesiape yg membantu sy melelong setem2 ini.. trime kaseh..:)

  45. jemix says:

    salam., bang.,cmne nak start jual kat ebay.,sy ada koleksi setem lame 1800-1920,., ad survey harga.,tp cmne nak jual ek?? harap membantu

  46. Rossie says:

    salam admin,
    saya terjumpa laman web tuan semasa buat carian di google. saya tak pernah terfikir yg setem2 ni ada nilainya tersendiri. saya cuma mempunyai sebuah album setem dan hanya satu saja setem 5 cent north borneo.

    sy ada upload gambar2 setem saya di blog dan jg facebook.

    pendapat saya tentang harga setem, wlpn ada panduan ttg harga setem ini….sebenarnya terpulang pada si pemilik setem itu…berapa harga yg dia nak jual. (^_^)

    • ammbiz says:

      salam saudara ,

      betul memang terpulang kepada penjual berapa harga nak dijualkan. Tapi kalau letak harga tinggi dan tidak munasabah apa erti nya hendak menjual setem.

  47. rozie che rose says:

    Salam Faiz,
    Saya ingin menjual setem lama dari dalam dan luar negeri koleksi tahun 60 an. Ada sebanyak 500 keping, jikalau berminat sila hubungi saya di talian 017-2365436. Thank you.

  48. sharifah roha says:

    Saya juga mempunyai koleksi setem dari tahun 50an sampai 2011.
    Bagi setem2 dari tahun 50-60an adalah seperti pertabalan Sultan Perak bernilai 5 sen, Pertabalan Sultan Johor bernilai 1 sen dan Pertabalan yg dipertuan agong 1976 bernilai 15 sen. Sekiranya berminat utk membeli daripada saya, hubungi saya di talian
    012-3440133.

  49. yogen says:

    saya ingin menjual setem luar negara ,tahun 1860 keatas..mcm mana nak jual ?

  50. jazac says:

    salam…

    saya nak tanya harga setem lama saya setem sarawak yang memaparkan peta sarawak 2dollars warna merah..ambisz tau tak??

  51. rashidi says:

    saya amat berminat utk berkongsi sesuatu dengan en am berkenaan setem, saya mempunyai banyak koleksi setem negara & luar negara yg ada berkemungkinan ada value yg tinggi.

  52. mohd hillmi saaid says:

    saya ada setem lama England… berminat mohdhillmi@yahoo.com

  53. zulhadzli says:

    salam.
    admin.saye ade setem lama.
    tahun 1933.lbg kurg 78 tahun.
    nk tahu mane nk jual.
    setem johor n ade tulisan jawi tulis dunhil klau xsilap saye.
    tolong saye admin.email ape2 info kt saye.
    atau add fb zouladdicted@yahoo.com

  54. bram says:

    nak jual setem lama ni, tapi tak tau kat mana. leh tlg ka

  55. azri says:

    aku ada setem north borneo blm kena cop lg thn keluaran 1949 nk tukar dgn setem starit satlement.

  56. nak jual setem lma sila contact sya
    klau kene harganye
    sya bli dgn anda

  57. Sharel lina says:

    Saya ada stem malaya mcm awak tu 4.. Dan banyk lagi koleksi dri negara lain sekitar thun 1939 sampai 1991.erm..Kat mna saya bleh jual stem lama begini ya..dan kalau ada yg berminat boleh pm di fb sya the_yakuza91@yahoo.com

  58. noorsyahirah says:

    mcm mane sy nk jual setem2 lame ade ke org nk bli..?

  59. AyreeN says:

    Assalamualaikum , saya ada empat buah buku setem , yang lama , yang dari tahun 80-90 an dulu , saya berminat untuk menjualnya , dan ingin tauuu ape kemungkinan harga yang biasa di nilaikan ???

  60. emy says:

    salam..sy mencari setem yg ada gambar sultan johor…sesiapa blh membantu email saya rudedude_182@yahoo.com

  61. ajib says:

    saya ada koleksi setem malaya lama2 untuk dijual berminat leh email saya ajib_8586@yahoo.com

  62. abdul aziz bin othman says:

    saya ada setem-setem lama negeri-negeri selat,malaya,malaysia dan luar negara..bagaimana hendak dijual dan dengan siapa?

  63. nik amir hakim says:

    saya ada banyak setem dari luar negara dan lama , no print , still original . boleh dijual ke ?

  64. azhari says:

    Saya ada setem lame dan buku pnduannya sekali. Setem tu masih baru dan belum diguna kan lg. Koleksi setem malaysia 1998, duit syiling lama pun saya ada, klu ada yang bermint boleh emil tau call saya. Ary.azhari84@yahoo.com 0195071047

  65. hadith says:

    salam…sy ada koleksi setem keluaran 13.1.13 serta sama sampul surat…ada sesiapa nak beli blh email saya otai_kl86@yahoo.com.my

  66. lady plush says:

    saya ada stem seniman agong P Ramlee 1 set nak jual.. ada yang berminat?? email saya di lady_plush@yahoo.com

Leave a Reply

